12 oktober 2022

Spannende tijden voor de cashflow van ondernemers.

Volgens De Nederlandsche Bank (DNB) komt de economische groei in 2022 stil te liggen. De oorlog in Oekraïne zorgt voor veel onrust. Daarnaast stijgen de prijzen vooral op de energiemarkt al maanden fors. Dit zorgt voor hoge inflatie. Dat heeft de nodige invloed op het consumentenvertrouwen. Hoe hoger de inflatie, hoe voorzichtiger consumenten hun geld uitgeven. Daardoor krijgt de economie te maken met vraaguitval. Ook de economen van de Rabobank voorspellen een milde recessie voor het laatste kwartaal van 2022 en het eerste kwartaal van 2023.

Daarnaast hebben veel ondernemers te maken met krapte op de arbeidsmarkt, waardoor het behouden en aantrekken van personeel een uitdaging is. Veel ondernemers moeten vanaf oktober 2022 ook beginnen met het terugbetalen van het belastinguitstel dat ze tijdens de coronacrisis kregen. Kortom, voor ondernemers lijkt er economisch zwaar weer op komst. En daarmee kan de cashflow van ondernemers in gevaar komen.

Let extra goed op de cashflow

In economisch zware tijden is het extra belangrijk om goed op de cashflow te letten. Het gezegde ‘cash is king’ geldt zeker in moeilijke omstandigheden. Met voldoende werkkapitaal heb je een buffer om tegenslagen op te vangen en de nodige ruimte om in te spelen op snel veranderende omstandigheden.

Het betaalgedrag van debiteuren is bij veel ondernemingen een bepalende factor in de hoogte van het werkkapitaal. Een ondernemer kan hier actief op sturen door het overschrijden van betaaltermijnen goed in de gaten te houden. En door consequent en op tijd betalingsherinneringen te sturen. Blijft een afnemer alsnog in gebreke? Dan kan een ondernemer eenvoudig een aanmaning of start een officiëlle incasso sturen.

Effectief debiteurenbeheer

Met een effectief debiteurenbeheer voorkom je betalingsrisico’s en stuur je actief aan op een positieve cashflow. Naast het op tijd versturen van betalingsherinneringen, hebben we drie aanvullende tips om te zorgen voor voldoende werkkapitaal in economisch moeilijke tijden:

  1. Factureer in meerdere termijnen, waarbij je de eerste factuur stuurt bij aanvang van de werkzaamheden. Hiermee ontvang je een deel van de factuur in ieder geval eerder en valt het sneller op als de afnemer een betalingstermijn negeert.
  2. Overleg met de klant over de overeengekomen betalingstermijn. In Nederland geldt een betalingstermijn van 30 dagen als standaard, maar in overleg zijn afnemers vaak bereid om een betaaltermijn van 14 dagen te hanteren. Eventueel in combinatie met een betalingskorting.
  3. Zorg ervoor dat je intensief contact houdt met de afnemers, vooral als een betaling uitblijft. Vaak gaat dit gepaard met een radiostilte van beide kanten, maar dat is geen gewenst scenario. Het is juist aan te bevelen om regelmatig te mailen, bellen, appen of op bezoek te gaan. Informeer naar de situatie bij de klant en toon oprechte interesse. Investeer tijd en energie in het op gang houden van een dialoog. De kans dat je onderop de stapel met ‘nog te betalen facturen’ belandt, maak je daarmee veel kleiner.

Wat als de cashflow in gevaar komt

Betaalt een afnemer, ondanks alle maatregelen, toch onverhoopt zijn facturen niet? Dan kan je cashflow serieus in gevaar komen. Zorg er in zo’n geval voor dat je een goed dossier opbouwt. Stuur na de betalingsherinnering een laatste aanmaning, waarmee de afnemer nog eenmalig 14 dagen de tijd krijgt om te betalen. Stuur daarna een officiële incassobrief, waarbij je de vordering met de wettelijke incassokosten verhoogt. Met het in de juiste volgorde sturen van deze notificaties bouw je een goed dossier op en schakel je daarna een deurwaarder in.

Wil je op tijd voorkomen dat je cashflow in gevaar komt? Verstuur dan een aanmaning of start een officiële incasso.