Toch is de allerbeste manier om facturen snel betaald te krijgen, gewoon een strak debiteurenbeheer. Dat houdt in dat je een duidelijke betaaltermijn hanteert en vervolgens ook handhaaft. Is je betaaltermijn 14 dagen en heeft je klant na het verstrijken van die periode nog niet betaald, stuur dan direct op de vijftiende dag na de factuurdatum een herinnering. Sommige bedrijven betalen standaard pas na een eerste herinnering, dus maak je betaaltermijn niet te lang. Geef in je herinnering duidelijk aan dat het om een herinnering gaat. De factuur kan immers aan de aandacht van de klant ontschoten zijn.
Na de eerste herinnering kun je kiezen voor een tweede herinnering of direct voor een aanmaning. De meeste mensen vinden het wat te vroeg voor een aanmaning en kiezen daarom voor een tweede herinnering, die wat strenger van toon is. Stuur deze tweede herinnering niet later dan twee weken na de eerste herinnering en sommeer je klant daarin binnen vijf werkdagen te betalen. Betaalt je klant ook na de tweede herinnering niet, dan kun je heel eenvoudig een incassotraject starten. Het grote voordeel van een strak debiteurenbeheer is dat je laat zien dat je er bovenop zit en de factuur je echt niet ontgaat.